Letní filmová škola v Uherském Hradišti
Festival 44. Letní filmová škola Uherské Hradiště letos proběhne opět v polovině letních prázdnin, v termínu 27. 7. až 5. 8. 2018. Pořadatelé už dříve prozradili, že jedněmi z hlavních témat filmového programu budou retrospektiva Ingmara Bergmana a muzikálový žánr, na který se zaměří i letošní Projekt 100, jehož 24. ročník právě na Letní filmové škole odstartuje.
foto zdroj: tisková zpráva LFS
Reflektovat bude festival nejen stoleté výročí narození Ingmara Bergmana, ale také vzniku Československé republiky. Česká a československá kinematografie tak letos bude jedním z hlavních pilířů programu.
“Českému filmu se v programu Letní filmové školy sice věnujeme tradičně, letošní výroční rok (zahrnující i 120 let českého filmu) chceme ale využít ani ne tak k přehlídce “významných” filmů anebo snímků, které ona výročí explicitně dokumentují, ale k zamyšlení a širší debatě o nás samých. A že je jí zapotřebí,” řekla programová ředitelka Iva Hejlíčková.
Český film se narodil v létě roku 1898 na pražském Výstavišti, kde od června do října probíhala Výstava architektury a inženýrství. Právě tady se v pavilonu příznačně nazvaném Český kinematograf promítalo denně pásmo rozličných aktualit a také prvních hraných filmů, z dnešního pohledu spíš skečů. Česká kinematografie se díky Janu Kříženeckému stala šestou nejstarší na světě, za 120 let své existence zažila řadu zářných okamžiků i hluchých období, vždycky ale měla štěstí na mimořádné tvůrce. Dvanáct z nich Letní filmová škola připomene prostřednictvím dvanácti filmů, někdy pro dané tvůrce ne úplně typických, jindy pozapomenutých (např. Vzpoura hraček Hermíny Tyrlové, Práče Karla Kachyni nebo Možnosti dialogu Jana Švankmajera). Snahou sekce Giganti českého filmu je představit českou kinematografii v maximální možné šíři témat, žánrů i zpracování a to od nástupu zvuku až po 90. léta.
Sekce Roztržená opona se zaměří na filmy, které vznikly v době studené války. Na tvorbě snímků sloužících propagandě se často podíleli renomovaní tvůrci, kteří svým dílům dokázali vdechnout právě takovou míru profesionality a přesvědčivosti, aby jejich ideologická podstata byla pro běžného diváka prakticky nepostřehnutelná. Sekce Roztržená opona ukáže na čtyřech filmových dvojicích natočených v Československu a ve Spojených státech metody a způsoby, jakými se prostřednictvím populární kultury, v níž film hrál dominantní úlohu, dalo ovlivňovat veřejné mínění, manipulovat lidské přesvědčení a mnohdy vytvářet zcela falešné povědomí o světě kolem nás. Jednou z těchto filmových dvojic bude Top Gun a Vysoká modrá zeď.
Sto let existence samostatné republiky provokuje k celé řadě zásadních otázek. Jednou z těch nejzáludnějších je: Kdo my, Češi, vlastně jsme? Odkud kam jdeme a jaké hodnoty vyznáváme? Ve světě nás vnímají převážně jako národ Švejků, my sami sebe naopak v posledních letech líčíme ze všeho nejvíc jako chcípáky, kteří pořád jen na něco čekají. Počínaje letošním rokem startuje tříletý projekt, během něhož chce Letní filmová škola český národní charakter zkoumat detailněji. Letos v sekci Češi – hrdinové, nebo padouši festival uvede filmy jako Past Martina Friče, Noc nevěsty Karla Kachyni či Tichou bolest Martina Hollého, kterými poukáže na to, jak tenká je v Česku hranice mezi obdivem a zatracením, v příštím roce se v sekci Češi – smějící se bestie bude filmovkový program věnovat fenoménu smíchu jako českému národnímu antidepresivu a v roce 2020 dojde v sekci Češi – chcípáci na naši pasivitu a bolestínství.
Více informací na https://lfs.cz/
zdroj: tisková zpráva LFS